تجهیزات پزشکی خانگی

انواع دستگاه ساکشن

نحوه کار با انواع دستگاه ساکشن بینی و شکم بیمارستانی اتاق عمل پرتابل

در این مقاله می خواهیم به شناخت انواع دستگاه ساکشن بپردازیم. بدین منظور می باییست ابتدا معنی ساکشن را بدانید. ساکشن بطور کلی به معنای مکش می باشد. این مکش در پزشکی می تواند خون، چربی و یا هر چیز دیگری باشد. نمونه های مختلفی از دستگاه های ساکشن در بازار موجود هستند که هر کدام برای کاری طراحی گردیده اند. مهم ترین نکته نحوه کار با ساکشن ها می باشد. مهم می باشد که چگونه بتوانید از این دستگاه ها استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که این دستگاه ها در 90 درصد مواقع در مطب ها و مراکز درمانی استفاده می شوند. و اشخاصی که با آن کار می کنند آموزش های لازم و کافی را دارند. برای بررسی انواع دستگاه های ساکشن بیمارستانی، اورژانسی، پرتابل و خانگی این مقاله را حتما مطالعه کنید. همچنین در ادامه مقاله به بررسی و شناخت نمونه های مختلف دستگاه ساکشن خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

انواع دستگاه ساکشن:

ساکشن پرتابل یا قابل حمل:

ساکشن پرتابل وسیله ای قابل حمل می باشد که در قسمت های گوناگون بیمارستان، منزل و آمبولانس مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله به آسانی جابجا شده و فرآیند ساکشن را به واسطه باتری انجام می دهد. قابلیت قابل حمل بودن، محدودیت های نمونه های دیگر این دستگاه را از بین برده است. به عنوان نمونه، در اورژانس یا آمبولانس به آسانی و به سرعت قابل استفاده است. ویژگی دیگر این نمونه، عملکرد با باتری قابل شارژ می باشد. در خرید ساکشن پرتابل باید توجه شود که مخزن آن ظرفیت لازم برای چند بار مکش کردن را دارا باشد و به آسانی تخلیه و به سرعت ضد عفونی شود. ضدعفونی کردن این دستگاه از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که ساکشن یکی از کثیف ترین وسایل پزشکی است و باید با توجه و دقت بالایی و به بهترین شکل ممکن استریل شود تا از انتقال هر گونه بیماری و ویروس به بدون جلوگیری به عمل آید. همچنین در برخی از مواقع همچون در آمبولانس و اورژانس به دلیل عدم زمان کافی برای ضد عفونی کردن، از شیلنگ و مواد یک بار مصرف استفاده می شود. استفاده از مواد یک بار مصرف در صرف زمان بسیار صرفه جویی می کند. دستگاه ساکشن متناسب با نوع و بند آن است. ساکشن پرتابل از معروفت ترین انواع دستگاه ساکشن می باشد.

ساکشن دستی:

ساکشن دستی نمونه ای از دستگاه ساکشن می باشد که در مراکز درمانی، اورژانس و منزل موجود است. این ساکشن هم چون ساکشن قابل حمل کوچک و پرتابل می باشد و بدون نیاز به برق و باتری فرآیند مکش را انجام می دهد. این مزیت استفاده از آن را در مواقعی که دسترسی برق و باتری امکان پذیر نیست مهیا می کند. به ویژه در مواقع ضروری و در زمان احیای مریض استفاده از ساکشن دستی بسیار راحت و سریع می باشد. همان گونه که در مورد نمونه های دیگر ساکشن نیز عرض کردیم، ترشحات از راه لوله ی دستگاه از قسمت مورد نظر بدن خارج شده و در یک مخزن جمع آوری می شوند که در ساکشن دستی این مخزن ابعاد کمتری است. نکته مورد توجه این است که ساکشن ها به ویژه ساکشن دستی در مطب دندان پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ساکشن آمبولانس:

ساکشن آمبولانس (Suction device) نوعی دیگری از ساکشن ها می باشد که ویژه ای استفاده در مکان آمبولانس می باشد. این دستگاه با یک گیره ی ویژه در آمبولانس قرار می گیرد و در صورت نیاز قابلیت جابجایی آن نیز مهیا است. معمولا به علت زمان کم و نیاز به سرعت بالا، در ساکشن آمبولانس از قسمت های یک بار مصرف همچون کاتتر، لوله و مخزن جمع آوری مایعات یک بار مصرف استفاده می شود تا نیاز به گزاشتن زمان برای استریل کردن آن نباشد و سرعت عمل افزایش یابد. این مدل ساکشن با برق شهری و باتری به سرعت و کیفیت بالا کار می کند. غالبا توانایی نیر دهی باتری آن حدود ۱۰ ساعت می باشد. ساکشن آمبولانس باید وزن کمی داشته باشد و به آسانی نیز حمل گردد. قسمات های تشکیل دهنده ی آن تماما همچون سایر نمونه  های ساکشن هستند که قبل تر در مورد آن ها سخن گفته ایم. ساکشن آمبولانس از جمله انواع دستگاه ساکشن است که دارای یک چراغ LED نیز می باشد که توانایی استفاده از آن را در مکان  های تاریک مهیا می کند.

انواع دستگاه ساکشن

انواع دستگاه ساکشن

ساکشن اورژانس:

این وسیله در اورژانس بیمارستان و برای بیماران در وضعیت خطرناک استفاده می شود. غالبا ساکشن هایی  که در قسمت اورژانس و اتاق عمل استفاده می شوند دارای دو مخزن برای جمع آوری ترشحات هستند. دلیل این امر این است که نیاز به فضا و حجم بیشتر برای عمل های جراحی ویژه و یا مواقع ویژه اورژانس بیمارستان می باشد. که ممکن است امکان تخلیه کردن مخزن به آسانی مهیا نشود. ضروری است ساکشن اورژانس دقت بالایی داشته و سریعا ضد استریل شود تا از انتقال انواع میکروب ها و آلودگی های بیماری جلوگیری شود. لوله های ساکشن اورژانس از جنس سیلیکون ساخته شده اند و به آسانی تمیز و ضدعفونی می شوند.

انواع دستگاه ساکشن اورژانسی قابلیت دستی دارد و یا با برق و باتری نیز کار کند. بهترین مدل این دستگاه آن است که با برق کار کرده و در هنگام لازم با باتری توانایی شارژ نیس فرآیند ساکشن را انجام دهد. این مدل ساکشن هم دارای یک چراغ LED بوده که در زمانی که قطع برق پیش می آید از آن استفاده شود.

ساکشن جراحی:

ساکشن جراحی در اتاق عمل موجود است. این دستگاه در هنگام جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. و خون و سایر مایعات را از قسمت عمل شده خارج می کند و فضای دید بیشتری به جراح می دهد. ساکشن بیمارستانی علاوه بر اتاق عمل، در قسمت مراقبت های ویژه و اتاق بیهوشی نیز وجود دارد. ساکشن های جراحی و بیمارستانی غالبا ثابت و توانایی حمل را ندارند.

معنی انواع ساکشن چیست؟

وسیله ای که به کمک پمپ مکش و با ایجاد خلاء سبب تولید فشار منفی شده و هوا و مایعات را به داخل می‌کشد. این وسیله جهت جمع‌آوری مایعات و خون آبه‌ها در قسمت جراحی برای دادن حالت بهتر، مورد استفاده قرار می‌گیرد. و به عبارت دیگر از این دستگاه جهت بیرون کشیدن ترشحات از زخم ایجاد شده برای عمل ها و نیز هر بخش که حجم مایعات بیرون کشیده شده از بدن مریض بالا باشد ، استفاده می شود و به همین علت این دستگاه از کثیف ترین و آلوده ترین وسایل مورد استفاده در مراکز درمانی می باشد. البته میزان آلودگی به نوع دستگاه ساکشن نیز بستگی دارد.

دستگاه ساکشن یکی از تجهیزات لازم اتاق عمل است و در هر اتاق جراحی حداقل باید دو منبع ساکشن ، یکی برای بیهوشی و دیگری برای عمل جراحی قرار گرفته باشد. ترکیب جاری دو یا چند منبع ساکشن جهت بهره بری توسط دو تیم جراحی استاندارد است. این وسیله ضروری است که علاوه بر اتاق عمل در اتاق بیهوشی ، اتاق بهبودی ، قسمت مراقبت های ویژه و سایر بخش های مراکز درمانی نیز قرار گرفته باشد. شما برای خرید ساکشن می توانید به فروشگاه اینترنتی درمان شو مراجعه کنید.

روش های گوناگونی برای انجام عمل ساکشن وجود دارد ، بعنوان مثال عمل جاروب کردن هوا (روش مکانیکی) ، یونیزه کردن (روش الکترومغناطیسی) ، استفاده از لیزر و … وجود دارد. هر یک از این روش ها برای هدفی خاص و منحصر به فرد طراحی و تشکیل شده است. ساکشن‌های گوناگون با توجه به فن آوری گوناگون و متناسب با نوع کارآیی در جهان طراحی می شود. یکی از انواع دستگاه ساکشن‌ها ، ساکشن‌های پزشکی می باشد.

مضرات استفاده از ساکشن

مضرات استفاده از ساکشن

ضررات استفاده و انجام  عمل ساکشن:

– هایپوکسی به دلیل ساکشن راه هوایی
– تحریک قلب و عروق در ساکشن سبب آریتمی می شود.
– افت BP به دلیل ساکشن حجم بخشی از خون و مایعات بدن
_تحریم عصب ها و رگ

_سرفه های مداوم

_ ایجاد فشار منفی در ساکشن سبب ایجاد تداخل در فشار خون و در نتیجه سکته می شود.

امیدواریم که مطالب گفته شده در رابطه با نحوه کار با انواع دستگاه ساکشن بینی و شکم بیمارستانی اتاق عمل پرتابل اطلاعات لازم و کافی را به شما داده باشید. از شما برای خواندن این مطلب سپاس گذار هستیم.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *