تجهیزات پزشکی خانگی

روش و عملکرد دستگاه تصفیه خانگی

بررسی عملکرد، خرید و قیمت انواع دستگاه تصفیه هوا با کیفیت

در این مقاله قصد داریم به بررسی عملکرد، روش دستگاه تصفیه هوا با کیفیت بپردازیم. امروزه نمونه های مختلفی از تصفیه هوا در بازار موجود است. برای استفاده از یک دستگاه تصفیه هوا خوب و با کیفیت، نیازمند دانش هستید. در این مقاله به شناخت و عملکرد این دستگاه خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید…

روش استفاده از دستگاه تصفیه به چه صورت است؟

به طور کلی دو نوع دستگاه تصفیه هوا (air purifier) در بازار وجود دارد. این دو نمونه، هر یک از راه متفاوتی جهت تصفیه هوا استفاده می‌کنند. در ادامه آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

روش دستگاه تصفیه هوا خانگی

روش دستگاه تصفیه هوا خانگی

سیستم های تصفیه هوا غیرفعال -(Passive) در این نمونه تصفیه هوا خانگی، هوای خانه به کمک فن به درون دستگاه منتقل می‌شود؛ با منتقل شدن هوا از منافذ فیلترها، کثیفی های موجود در هوا جذب فیلتر ها شده و هوای سالم از دستگاه خارج می‌شود. در این نمونه تصفیه همان گونه که واضح است، هیچ ماده جدیدی به فضا اضافه نمی‌شود.
نمونه های دیگر دستگاه به نام سیستم های تصفیه هوا فعال (Active) شناخته می شوند. در این طریق پاکسازی، دستگاه با ساخت و اضافه کردن مواد شیمایی جدید به فضا (همچون ازن) تلاش می کند هوا را تصفیه کند. مواد ساخته شده در هوا با آلاینده‌های مضر واکنش می‌دهند و آن‌ها را به مواد شیمایی بی‌خطر برای بدن تبدیل می‌کنند.

 عملکرد انواع دستگاه تصفیه هوا خانگی چگونه است؟

امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه هوا خانگی بیشتر در مقایسه با نمونه های ادارای و ساختمانی شده است. به علت افزایش بیماری های تنفسی و آلودگی های هوایی، مردم اکثرا به دنبال استفاده از هوای پاک و سالم هستند. از این رو برخی اشخاص با هزینه های ناچیز، همواره هوای منزل خود را سالم و پاکیزه نگه می دارند. دستگاه های تصفیه هوا خانگی ابعاد کوچک تر و هزینه کمتری در مقایسه با سایر نمونه ها دارند. روش های تصفیه هوا توسط دستگاه های تصفیه هوا مختلف بوده، و هر یک از مکانیزم خاصی جهت پاکیزگی هوا بهره می جویند.

هزینه دستگاه تصفیه هوا پیش از هر چیز متناسب با نحوه عملکرد و فن آوری به کار رفته در آن بستگی دارد. همچنین عملکرد وسیله و مورد استفاده آن نیز به مقدار زیادی وابسته به نوع آن خواهد داشت. در نتیجه اصلی ترین نکته ای که زمان به دست آوردن دستگاه تصفیه هوا باید مورد دقت قرار بگیرد، همین نکته است. در ادامه در خصوص نحوه عملکرد هر یک از انواع دستگاه تصفیه هوا سخنانی بیان خواهیم کرد. تصفیه هوا خانگی امروزه امری مهم و ضروری است.

تصفیه هوا چیست؟

دستگاه تصفیه هوا، وسیله است که با بهره گرفتن از فیلترهای گوناگون، کثیفی های موجود در هوا را نابود می کند و هوای محیط را سالم تر می‌کند. قصد این وسیله، کم کردن ذرات آلوده ای است که می‌توانند دلیل خطرناک تر شدن بیماری‌های تنفسی همچون آسم و حساسیت‌های گوناگون شوند. علاوه بر آن این وسیله توسط اشخاصی که بیماری تنفسی ندارند، برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی و تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع فیلتر های استفاده شده در دستگاه تصفیه هوا:

در میان نمونه های بسیار زیادی که فیلترهای دستگاه‌های تصفیه هوا دارند، چند نمونه فیلتر بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرند. شناخت این دو فیلتر، برای به دست آوردن یک دستگاه تصفیه هوا ضروری و لازم است. تصفیه هوا خانگی روش های مختلف و گوناگونی دارد.

فیلتر لامپ UV و فیلتر کاتالیستی:

این نوع دستگاه‌های تصفیه هوا در دسته سیستم‌هایی با فرآیند تصفیه Active محسوب می شوند. بدین معنا که ذرات معلق موجود در هوا جذب فیلترهای دستگاه نخواهند شد. بلکه دستگاه با افزودن یک ماده جدید و انجام فرآیند های شیمیایی روی میزان کاتالیست عمل می‌کند. ساختار آلاینده‌های مضر را تغییر داده و آن‌ها را به مولکول های بی‌خطر برای بدن تبدیل کند.

به طور خلاصه فرآیند کلی این نوع وسیله ها به این شکل است:

ابتدا نور لامپ UV به سطح فیلتر کاتالیست خواهد تابید. بعد از آن ذرات گازی آلاینده درگیر واکنش شیمایی شده و بعد از آنکه نابود شدند به ذرات بیدون خطر تبدیل می شوند. و این عملکردی می باشد که احتمال دارد با اثرات جانبی مخرب همراه باشد. چون که در فرآیند تبدیل آلاینده ها به ضرات بدون خطر، برخی از مولکول‌ها به شکل ناقص واکنش دهند. اگر فرآیند ناقص صورت بگیرد، احتمال دارد ذرات آلاینده به مولکول های ناشناخته یا خطرناک تبدیل شوند. نکته ای که احتمالا عوارض ناشناخته و حتی خطرناکی را به دنبال داشته باشد. از طرفی دیگر لامپ UV استفاده شده در بیشتر این وسیله ها خواص، علی رغم تبلیغات، قابلیت میکروب کشی بسیار بالایی ندارد و بیشتر از روش تولید ازن احتمال دارد روی ویروس ها تاثیر بگذارد. به شکل کلی این راه میکروب کشی در محیط خانه گزینه مناسبی نمی باشد و به نظر می‌رسد استفاده از انواع حرفه ای لامپ های UV در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها انتخاب درست تری باشد. تصفیه هوا خانگی را می توان به سادگی در منزل انجام داد.

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

عملکرد دستگاه تصفیه هوا

فیلتر هپا و یا فیلتر الیافی دستگاه تصفیه هوا:

هپا یک فیلتر الیافی می باشد و بیان می‌شود در حالتی که از کیفیت بالا برخوردار باشد، توانایی دارد تا 99% از میکروب های محیط را جذب خود کند. این فیلتر در دسته passive قرار می‌گیرد. در نتیجه دستگاه‌های تصفیه هوایی که از این فیلتر ساخته شده اند، هیچ‌گونه ماده جدیدی را در هوا پخش می کند. این نمونه از دستگاه‌ها هوا را به کمک فن وارد دستگاه می‌کنند. بعد از ذرات آلاینده به کمک فیلترهای داخلی دستگاه جذب می‌شود. در انتها هم هوای سالم از دستگاه تصفیه هوا خارج می‌شود.

در دستگاه‌های تصفیه هوایی که از برندهای بسیار شناخته شده ای همانند IQ Air نیز ساخته می‌شوند هم از این نمونه فیلترها استفاده می‌شود. بطور کلی کنار فیلتر هپا از فیلتر کربن اکتیو هم کارخانه جات استفاده می‌کنند. . فیلترهای کربن اکتیو کثیفی های شیمیایی، بوها و گازها را جذب می‌کند. در نتیجه  به نظر می‌رسد که استفاده از فیلترهای هپا و کربن اکتیو انتخاب درست تر برای استفاده خانگی محسوب شود. این فیلترها بدون عوارض، ت.انایی دارند هوای اتاق را به کاملا سالم کنند. البته فراموش نکنیم که تاثیر این فیلترها به کیفیت ساخت تصفیه هوا خانگی نیز بسیار وابسته است.

امیدواریم مطالب گفته شده در رابطه با روش و عملکرد دستگاه تصفیه خانگی اطلاعات لازم و کافی را به شما داده باشد. همچنین شما برای تهیه انواع دستگاه های تصفیه هوای فعال و غیر فعال، می توانید به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو مراجعه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *