تجهیزات پزشکی خانگی

معرفی بهترین گوشی های پزشکی لیتمن، یاماسو و امسیگ

گوشی های پزشکی دارای انواع مختلفی هستند. از جمله نمونه های این گوشی های پزشکی می توان به گوشی پزشکی لیتمن، گوشی پزشکی امسیگ و گوشی پزشکی یاماسو اشاره کرد. هر یک از این محصولات دارای ویژگی هایی منحصر به فرد هستند. در ادامه مبحث در رابطه با معرفی بهترین گوشی های پزشکی لیتمن، یاماسو و امسیگ سخن خواهیم گفت.

گوشی پزشکی چیست؟

در چندین قرن اخیر، یکی‌از پرکاربردترین وسایل پزشکی که به پزشکان در تشخیص بیماری های قلبی و ریوی یاری فراوانی نموده است، گوشی پزشکی هست. بهترین گوشی پزشکی را امروزه نمی توان بصورت قاطع معرفی کرد.
گوشی پزشکی یا این که استتوسکوپ دستگاهی میباشد که برای تشخیص صداهای داخلی تن به عمل می رود. معمولا صدای قلب، ریه، روده ها و جریان خونی شریانی و وریدی توسط گوشی پزشکی شنیده میشوند و آن‌گاه پزشکان براساس آنها به تشخیص و تحلیل بیماری میپردازند.

گوشی پزشکی چیست

گوشی پزشکی چیست

انواع گوشی های پزشکی طبی

با آنکه تصور میشود گوشی های پزشکی همه یک عمل مشترک اجرا می کنند، البته نمونه های مختلفی دارا هستند که مخاطب میتواند متناسب با نوع به کار گیری و نیاز و همچین سطح تخصص خویش، یکی از این نمونه ها را انتخاب نماید. حیطه کاربری این گوشی های طبی گسترده میباشد البته این نکته را در لحاظ داشته باشید که اکثر زمان ها از این ابزار پر کاربرد و متداول تحت عنوان یک ابزار همگانی برای غربال گری و یا این که تشخیص اولیه به کارگیری می نمایند.انتخاب صحیح این گوشی ها بسته به نوع کاربردی که دارا‌هستند، حائز اهمیت است.

در‌ این نوشته‌ی‌ علمی کوشش داریم تا بیشتر در رابطه با انواع بهترین گوشی های پزشکی بدانیم. قبل از آغاز این مقاله، یادآور شویم که در شرایط کلی، گوشی های طبی، یا که یک سر هستند یا این که دو سر که در مدل یک سر صرفا یک طرف گوشی قابلیت دریافت کردن صدا داراست (اکثر زمان ها برای کار های تخصصی و کیفیت عالی صدا به کارگیری می گردد) و در دو سر، هر دو سمت آن قابل به کارگیری میباشد (در وضعیت صدای متفاوت مبنی بر زیر یا این که بم بودن را می‌گیرد البته ممکن میباشد کیفیت تک سر را نداشته باشد).

ولی گوشی های طبی در 3 گروه تقسیم میگردند که مشمول گوشی پزشکی لیتمن، گوشی پزشکی امسیگ و گوشی پزشکی یاماسو میگردد.

چرا گوشی پزشکی لیتمن با کیفیت است؟

گوشی پزشکی لیتمن ارزان ، ابزاری با هزینه کم، بادوام، منعطف و قابل متکی بودن برای اکثر فعالان حوزهٔ سلامت و معالجه میباشد. ​این گوشی پزشکی امکانات غامض و سرعت متعددی ندارد. کیفیت صدایی این گوشی پزشکی قابل قبول می باشد. براین اساس گوشی طبی لیتمن انتخاب قابل قبولی برای اکثر پزشکان عمومی، دانشجوها، پرستاران و دامپزشکان میباشد. دیگر متخصصان، به سراغ نمونه‌های برتر کاردیولوژی (مانند لیتمن کاردیولوژی ۴) می روند.
روش اجرا فعالیت گوشی پزشکی لیتمن:
عملی که به وسیله گوشی انجام می شود به آن auscultate یـا گـوش دادن مـی گـویـنـد و شـامـل در اختیار گرفتن صدا های داخلی بدن میباشد. که راجع به ریه و قلـب تـوسعـه یافته میباشد. گوشی پزشکی سه بخش عمده دارا است. بخش اولیه گوشی روی بدن شخص قرار میگیرد و دو طرفه میباشد که یک طرف را دیافراگم و طرف دیگر را بخش زنگوله‌ای یا این که بــل مــی‌نــامـنــد. و ارتعـاشـات بـدن را تبـدیـل بـه ارتعاشات صوتی کرده و مقداری تشدید می‌نماید. سـپـس صـوت حـاصـل وارد لـولـه‌ یـا لـولـه‌هـای هـدایـت کـنـنده صدا گردیده و در نهایت از راه  گــوشـی‌ هـای مـخـصـوصـی وارد گـوش پـزشـک می گردد.

گوشی پزشکی لیتمن

گوشی پزشکی لیتمن

کاربردهای گوشی پزشکی یاماسو

از گــوشــی هـای پـزشکـی یاماسو مـی تـوان در مـواردی هـمـچــون اخـتــلالات مــادر زادی، بـیـمــاری هــای دریـچـه‌ ای قـلـب و در بی نظمی های ریتم قلبی و … که صـداهـا و صـوت هـای خـاصـی بـه صـداهای قلبی اضـافه میشوند بهره مند شد. بخش دیافراگمی گوشی طبی یاماسو (که سطح بیشتری داراست) به طور معمول بـرای گـوش دادن صـدا هـای مـخـتـلـف بـدن به کار برده می شود. بخش زنگوله‌ ای یا بل گوشی پزشکی یاماسو (که عملاً پـرده‌ای ندارد) تنها در مواقعی به فعالیت می‌رود که صدای آن اندام از بمی خاصی برخوردار است. شما برای تهیه گوشی پزشکی یاماسو نیز می توانید به فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو مراجعه کنید.

خرید بهترین گوشی پزشکی یاماسو

گوشی پزشکی یاماسو

انواع گوشی پزشکی طبی

بسته به نوع به کارگیری، استتوسکوپ‌ها نمونه های متفاوتی خواهند داشت:
۱- گوشی پزشکی امسیگ
۲- گوشی پزشکی یاماسو

گوشی طبی امسیگ

نمونه های امسیگ گوشی های پزشکی شایع ترین و شناخته گردیده ترین مثال های گوشی های پزشکی بوده، و بر اساس جابجایی صدای شنیده شده از قفسه ی سینه از طریق لوله ی تو خالی پر از هوا به سمت گوش پزشک کار می نماید. بخش دیافراگم آن برای شنیدن صدا های با فرکانس بالا (مانند صداهای قلبی) می باشد و بخش بل آن برای شنیدن صدا هایی با فرکانس زیر (مانند صداهای ریوی) مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع استتوسکوپ دربرگیرنده دو نوع دوسر و یک سر می‌گردد.
گوشی پزشکی امسیگ یکی‌از گوشی های آکوستیک می باشد که روی شکم اشخاص قرار گرفته و صدای قلب را شناسایی می کند و شکلی مشابه شیپور داراست. هزینه گوشی پزشکی امسیگ به عوامل گوناگونی بستگی دارد.

گوشی طبی امسیگ

یکی از معایبی که می توان برای گوشی های امسیگ در لحاظ گرفت تقویت ناچیز صداهای داخلی بدن است. در مقایسه با گوشی های یاماسو گوشی های امسیگ یک تفویت کننده پشت سر سنسور تشخیص صدا دارا هستند و صداهای داخلی بدن را با وضوح و اقتدار بیشتری به گوش پزشک میرسانند. معمولا این سنسور ها از فرآورده پیزوالکتریک می‌باشند. ولی مشکلی که معمولا در طی به کار گیری از این گوشی ها به وجود می آید ساخت نویز و تداخل امواج بر روی این گیرنده بوده که برای حذف آن بدون چاره مجبور به استفاده از فیلتر هایی می‌باشیم که در نتیجه بخشی از صدا حذف می گردد. لذا این گوشی ها همچنان به اندازه ی مدل های یاماسو رایج نیستند.
مواقعی که در هنگام تهیه گوشی های پزشکی می بایست به آن اعتنا گردد:
• بهترین محصول برای سر فلزی گوشی، استیل میباشد ولی به صورت شایع از آلومینیوم برای ساخت آن به کارگیری می‌گردد.
• بهترین ماده برای صفحه دیافراگم، پلی اتیلن میباشد.
• سایز استاندارد سر گوشی ها برای بزرگسالان ۳۵ میلیمتر و برای خردسالان ۲۵ میلیمتر میباشد.
• لوله های متصل به سر گوشی می بایست از جنس PVC (پلی وینیل کلراید) باشد.
• قسمتی که در گوش قرار می‌گیرد، بهتر است صرفا از فرآورده لاستیک قابل انعطاف باشد.
• در بخش بل، هر چه مخروط این منطقه عمیق تر باشد، عملکرد دستگاه بهتر میباشد.
• دسته آهنی متصل به لاستیک ها بایستی یک زاویه ۱۵ درجه با آن ایجاد کند.

بهترین گوشی پزشکی امسیگ

بهترین گوشی پزشکی امسیگ

چنانچه بخواهیم خیلی مختصر کارایی استتوسکوپ یاماسو را ارزیابی کنیم می بایست بگوییم شما با این استتوسکوپ (stethoscope) توانمند به شنیدن هر صدایی خواهید بود؛ از مورمور های گرید ۱ گرفته تا نویزهای S3 و S4 و دیگر صداها.​ این گوشی پزشکی به لطف پیشرفت و تجربه شرکت لیتمن در یک دهه قبل از توان شنیداری بی‌نظیری برخوردار‌ شده است. دانشجو های پزشکی می توانند با تنظیم این مدل، همه نیاز‌های آموزشی و بالینی خود در دوره پزشکی عمومی را بدون نقص برطرف نمایند.

​شاید این پرسش برای شما پیش بیاید که آیا کیفیت شنوایی و جابجایی صدای استتوسکوپ لیتمن همچون سری کاردیولوژی میباشد؟​ ​نه، هر کارشناس قلب یا این که شخص کارآزموده قادر است تفاوت بین این دو استتوسکوپ را بررسی نماید. توان ​آکوستیک (شنوایی) گوشی پزشکی لیتمن با وجود این که بسیار بهتر میباشد، به اندازهٔ نمونه ‌های بسیار توسعه یافتهٔ لیتمن (کاردیولوژی و الکترونیک) بهتر وجود ندارد. ​لیتمن فاقد وضوح بسیار بالا، بضاعت و توان تقویت و تشخیص جزئیات و تفاوت‌ های بسیار دقیق میباشد.​

راحتی در معاینه به یاری دیافراگم قابل تنظیم

یکی‌ از برگزیدگان ابتکار‌ های مصرف شده در گوشی‌ های پزشکی لیتمن، دیافراگم قابل تنظیم میباشد. ​به یاری این دیافراگم و با تغییر تحول سطح فشار قطعهٔ سینه‌ ای بر بدن مریض میتوانید فرکانس‌ های بالا و تحت صدا را به راحتی شناسایی فرمائید.

به لطف این ابتکار عمل، داشتن گوشی پزشکی لیتمن با یک دیافراگم سنتی در یک سمت (برای تشخیص فرکانس‌های بالا) و سمت بل یا این که زنگوله‌ ای در طرف دیگر (برای تشخیص فرکانس‌های زیر) ضرورتی وجود ندارد. هر دو طرف در گوشی پزشکی لیتمن می توانند با تغییر‌ و تحول فشار وارده در فرکانس‌های بالا و در فرکانس‌های پایین را به راحتی شناسایی نمایند.

به این ترتیب سمت بزرگتر قطعهٔ سینه‌ ای تحت عنوان یک دیافراگم سنتی کار نمی کند، بلکه به طور هم زمان عملی شبیه دیافراگم سنتی و هم توان تبدیل شدن به شرایط بل را داراست. ​این قضیه برای سمت اطفال استتوسکوپ نیز صحت دارد. درضمنً از بخش اطفال استتوسکوپ لیتمن می‌توانید برای شنیدن قسمت هایی که سطح کمتری دارا‌ هستند (مثل عروق گردنی) به کارگیری نمائید.

​این خصوصیت موجب تطبیق‌ پذیری بالای استتوسکوپ لیتمن می‌گردد به این دلیل‌که انگار ۴ گوشی پزشکی در یک کالا جای گرفته‌اند.​ طرف کوچکتر قطعهٔ سینه‌ ای را نیز می توانید با مفتوح کردن دیافراگم و نصب کردن آستر عدم جابجایی سر – که با استتوسکوپ عرضه می گردد – به یک بل باز سنتی تبدیل نمائید.

در این مقاله بطور مفصل در مورد انواع گوشی های پزشکی لیتمن، امسیگ و یاماسو سخن به میان آوردیم. به طور قطع نمی توان بیان کرد بهترین گوشی پزشکی چه نوعی می باشد. چرا که هر یک از این ها جهت عمل خاصی طراحی و تولید گردیده اند. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با معرفی بهترین گوشی های پزشکی لیتمن، یاماسو و امسیگ می توانید با قسمت پشتیبانی سایت و فروشگاه اینترنتی درمان شو در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *