تجهیزات پزشکی خانگی

فواید استفاده از نخ دندان

فواید استفاده از انواع نخ دندان نازک و با کیفیت

نخ دندان بعنوان مهم ترین وسیله در حفظ سلامت دهان و دندان است. نخ دندان از تجمع و قرار گیری دراز مدت مواد غذایی در بین دندان ها، و در نهایت پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل می آورد. در این نوشته قصد داریم بصورت مفصل در مورد فواید استفاده از نخ دندان سخن بگوییم.

فواید استفاده از نخ دندان

برای فهم بهتر عملکرد نخ دندان در ادامه به بررسی حداقل 5 فایده نخ دندان خوا‌هیم پرداخت.

1. از ایجاد بیماری لثه جلوگیری میکند
مهم ترین دلایل ایجاد بیماری های لثه بهداشت ضعیف دهن و دندان می باشد. در نهایت عدم رسیدگی به بهداشت دهن و دندان، پلاک دندان می‌تواند به خط لثه نفوذ کرده و سبب تحریک بافت آن شود. در حالتی که پلاک رشد کند می تواند به زیر لثه رفته و منجر به بروز بیماری های مربوط به لثه مانند بیماری پریودنتال گردد. البته یکی از فواید نخ دندان پیشگیری از بروز این بیماری ها می باشد.

2. از بد بو شدن دهان خودداری می کند
یکی از کاربردی‌ترین فواید استفاده از نخ دندان از بین بردن بوی بد دهان است. همانگونه که می دانید، مسواک زدن نمی تواند به تنهایی ضمانت کننده بهداشت دهان و دندان باشد. ولی نخ دندان تکمیل کننده بسیار مناسب و عالی برای مسواک در این خصوص می باشد. از سایر فواید نخ دندان، کمک به از بین بردن بوی بد دهن می باشد. از‌ آن‌ جا‌ که یکی از علل بوی بد دهن ذرات ریز مواد غذایی در درون دهان و عمل باکتری ها می باشد، درصورتی که این ذرات از بین دندان ها نروند، می‌توانند بوی بدی در درون دهان ایجاد نمایند.

3. برای کنترل دیابت موثر است.
نخ دندان کشیدن قادر است به صورت مستقیم تاثیر مثبتی روی کنترل دیابت در اشخاص دیابتی داشته باشد. از در بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و باکتری های بد درون دهان منجر می‌شود که‌این باکتری ها دیگر نتوانند وارد جریان خون شوند. کاهش ورود باکتری به درون خون قادر است نقش موثری در کنترل سطح قند خون داشته باشد. شاید بتوان بیان کرد کنترل دیابت یکی از عجیب‌ترین فواید استفاده از نخ دندان است. هم بزرگسالان و هم کودکانی که دیابت دارند بایستی روزانه حداقل 1 دفعه از نخ دندان به کار گیری نمایند تا از فواید نخ دندان در کنترل دیابت بهره مند شوند.

فواید نخ دندان

فواید نخ دندان

4. میتواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کم کند.
باکتری ها با مصرف مواد غذایی در داخل دهان شما می توانند به سیستم تنفسی منتقل گردد. این قضیه به صورت بالقوه قادر است سبب بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی و حتی ذات الریه شود. ولی باز هم به طور مشابه، نخ دندان کشیدن میتواند ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آن‌ ها ایجاد می‌گردد را از بین ببرد و از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری نماید. پس جلوگیری از بروز بیماری های تنفسی را نیز به لیست فواید استفاده از نخ دندان اضافه نمائید.

5. میتواند از بروز بیماری های قلبی خودداری نماید.
به صورت مشابه، این فعالیت، علاوه بر بیماری های تنفسی قادر است از بیماری های قلبی نیز خودداری نماید. ورود باکتری به جریان خون قادر است علاوه بر قسمت های حساس دیگر بدن مستقیما به سیستم قلب و عروق نیز آسیب وارد نماید. این زمینه به ویژه در مردان شایع تر میباشد. از آنجایی که مردان کمتر به بهداشت دهان و دندان خود میرسند، احتمال تهاجم باکتری های مضر به درون خونشان بیشتر میباشد. در نتیجه جلوگیری از بیماری قلبی نیز از فواید استفاده از نخ دندان است. اکثر اوقات با بالا رفتن سن و پشت گوش انداختن اصول بهداشتی دهان و دندان به این بیماری ها درگیر خواهند شد. از این رو توصیه می کنیم اشخاص با سن بالا بیشتر از نخ دندان (dental floss) استفاده کنند.

چرا می بایست از نخ دندان نازک و باکیفیت استفاده کنیم؟

از آنجایی که هر چه نخ دندان نازک تر باشد، میزان آسیب رساندن آن به لثه کمتر می شود. از این رو کارشناسان بر این باور هستند که از نخ های دندان نازک و باکیفیت استفاده کنید. همچنین کیفیت نخ های دندان نازک بیشتر در مقایسه با نمونه های دیگر است. نخ های دندان نازک به آسانی مواد غذایی باقی مانده در بین دندان را بیرون می آورد. و کمک فراوانی به جلوگیری از پوسیدگی دندان می کند. البته فواید استفاده از نخ دندان نازک و پهن یکسان می‌باشد. فقط استفاده از نمونه نازک آن راحت‌تر و سریع تر است.

بهترین نخ دندان نازک و باکیفیت

بهترین نخ دندان نازک و باکیفیت

آموزش استفاده از نخ‌دندان

لز نخ‌دندان معمولی به میزان لازم استفاده کنید، نه بیشتر از حد سفت نه بیشتر از حد آهسته. از آنجایی که نخ دندان کشیدن به نحوه غلط عوارضی را به‌دنبال دارد، انجام این عمل به آرامی و طرز درست، به ویژه در حالت استفاده از دستگاه‌های برقی بسیار اصلی می باشد. پیش از به کار گیری از دستگاه‌های برقی به طبع شیوه درست کاربرد آن ها را یاد بگیرید. در شرایطی که باور ندارید، میتوانید از دندانپزشک خود بخواهید تا به شما آموزش دهد. البته اگر به فواید استفاده از نخ دندان  توجه کنید، متوجه خواهید‌شد که آموزش استفاده از نخ دندان امری ضروری و لازم است.

به یاد داشته باشید که تمیز کردن بین دندان‌ها نباید دردناک باشد. در شرایطی‌ که این کار را با خشونت انجام دهید، به بافت میان دندان‌ ها آسیب خواهید زد. از طرفی در صورتی‌که بیش تر از حد ملایم آهسته نخ دندان بکشید، ذرات خوراکی در میان دندان‌ها باقی خواهد ماند. اندکی حس ناراحتی در اوایل به کار گیری از نخ دندان طبیعی است، البته جای نگرانی نیست. این حس ناراحتی با هر روز مسواک زدن و تمیز کردن بین دندان‌ها ظرف کمتر از یک یا این که دو هفته برطرف میگردد. درصورتی که درد از بین نرفت با دندانپزشک مشورت کنید.

امیدواریم مطالب بیان شده در رابطه با فواید استفاده از نخ دندان برای شما مفید و موثر بوده باشد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این محصول سلامت دهان و دندان می توانید با قسمت پشتیبانی سایت و فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی درمان شو در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *