تجهیزات پزشکی خانگی

عوارض سوند ادراری چیست؟

انواع سوند چیست

سوند برای بیمارانی که به دلیل آسیب ها و یا مشکلاتی که توانایی رفتن به سرویس بهداشتی را ندارند، وصل می شود. برخی از مواقع به دلایلی پزشک حرکت را برای شما ممنوع می کند. در چنین شرایط پزشک استفاده از سوند را برای شما تجویز می کند. در ادامه مبحث قصد داریم در رابطه با عوارض سوند ادراری صحبت کنیم.

عوارض سوند

استفاده از سوند همواره برای شما ضرر هایی به دنبال دارد. اما جای نگرانی نیست، چرا که این عوارض به هیچ عنوان خطرناک نبوده و موقتی می باشند. در ادامه برخی از عوارض سوند را برای شما بیان کرده ایم. این عوارض سوند ادراری ممکن‌است برای شما شرایط را کمی سخت کند. بعنوان مثال اسپاسم های مثانه یکی از عوارض سوند ادراری در زنان و مردان است. با رعایت چندین نکته ساده که در انتهای مقاله برای شما بیان‌کردیم، می‌توانید عوارض سوند را به حداقل برسانید. این عوارض سوند برای این بیان شده‌است که اگر چنین علائمی را در خود مشاهده کردید، نگران نشوید و بدانید که مربوط به عوارض سوند ادراری است. در زمان خرید سوند به قیمت و حجم آن نیز دقت داشته‌باشید.

  • اسپاسم های مثانه

معمولا اسپاسم های مثانه در بین آقان رایج تر می باشد. این عارضه استفاده از سوند به دلیل قرار گرفتن کاتتر در لوله ادرار آقایان می باشد. این عمل در برخی از عوارض سبب ایجاد اسپاسم یا گرفتگی عضله های مثاله می شود. معمولا علائم آن احساس درد در قسمت بالای مقعد و جلوی شکم می باشد. اگر دچار اسپاسم مثاله از طریق سوند شدید، با پزشک خود تماس گرفته و از ایشان برای کاهش درد کمک بگیرید. لازم به ذکر است که بلافاصله پس از در آوردن کاتتر سوند، این درد از بین می رود. البته اگر چه این درد کمی زجرآور است، اما بعد از بیرون آوردن کاتتر دیگه دردی احساس نمی‌شود و می‌توانید به کارهای روزانه خود بپردازید.

  • مشاهده خون در ادرار

اگر یک عمل جراحی را پشت سر گذاشته باشید، معمولا مشاهده خون در ادرار طبیعی است. اما اگر در ادرار خود لخته های خونی را مشاهد ه کردید، سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. چرا که لخته های خون در ادرار از بزرگ ترین عوارض سوند می باشد. ایت عارضه اگر توسط پزشک بررسی نشود، سبب مسدود شدن مجاری ادراری می شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده خون در ادرار سریعا با پزشک معالج خود در ارتباط باشید.

 

عوارض سوند

عوارض سوند

  • عفونت

عفونت از رایج ترین عوارض سوند ادراری می باشد. معمولا اگر ادرار شما به رنگ زرد پر رنگ یا نارنجی باشد، بدن شما دارای عفونت می باشد. در اثر استفاده از سوند، بدن شما نیز کمی عفونت می گیرد. در این حالت بهترین درمان نوشیدن آب و مایعات زیاد می باشد. اگر بعد از چندین روز استفاده زیاد از آب و مایعات، رنگ ادرار شما تغییری نکرد، جهت از بین بردن عفونت با پزشک خود مشورت کنید. البته توصیه می‌شود برای از بین بردن این عفونت ها از آب و آبمیوه های طبیعی زیاد استفاده کنید. هر چند در ابتدا مشورت با پزشک ضروری تر و لازم است.

  • احساس درد

طبیعی است که با قرار گرفتن کاتتر در مسیر مجرای ادراری، میزانی از درد را تجربه کنید. افرادی که برای طولانی مدت از سوند استفاده می کنند، این درد در پان ها شدید تر می باشد. درد از بی خطر ترین عوارض سوند برای شما می باشد. این درد موقتی بوده و پس از جدا شدن سوند، به حالت عادی بر می گردد. و دیگر احساس درد نخواهید کرد. درد هنگام وصل کردن سوند خیلی اذیت کننده نیست، اما اگر سوند شما بی کیفیت و غیر استاندارد باشد، می‌تواند سبب مشکلاتی برای شما گردد.

جلوگیری از عوارض سوند

نکات بالا برخی از عوارض استفاده از سوند بود. حال سئال اینجاست که برای جلوگیری از عوارض سوند چه کاری باید انجام داد؟ در ادامه برخی از روش های جلوگیری از این عوارض را برای شما بیان خواهیم کرد:

  • سوند توسط پرستار ها و اشخاص دارای دانش صورت بگیرد.
  • سوند همواره پایین تر از بدن قرار گرفته باشد تا ادرار برگشت نکند.
  • سوند در روز دو الی سه مرتبه تخلیه و روزانه تعویض شود.
  • از شیلنگ های مستحک و استاندار استفاده شود.
  • در زمان راه رفتن، سوند در کنار بدن قرار گرفته و مراقب آن باشید.

با رعایت نکات بالا که بسیار ساده و آسان است، می توانید بسیار از عوارض استفاده از این وسیله را از بین ببرید. تنها لازم است که به نکات گفته شده به خوبی عمل نمائید. در این صورت عوارض به حداقل رسیده و با حالی آسوده از سوند به کار گیری نمائید.

امید است اطلاعات لازم و کافی را در رابطه با عوارض سوند ادراری به دست آورده باشید. در صورت داشتن هر گونه سوال در رابطه با سوند، می توانید با قسمت پشتیبانی سایت و فروشگاه اینترنتی. لوازم پزشکی یکبار مصرف درمان شو در ارتباط باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *