تجهیزات پزشکی خانگی

مراحل مسواک زدن صحیح در سال 2023

مسواک زدن صحیح

تا حالا به مراحل  مسواک زدن دقت کردی که اصولیه یا نه؟ مسواک زدن جز اصلی ترین بخش بهداشت و سلامت دهان و دندان هست اما اینکه چجوری باید مسواک بزنی تا دندون های سالمی داشته باشی و مواد غذایی لای دندان نمونه و باعث پوسیدگی نشه خیلی مهمه. ما اینجاییم تا به شما روش صحیح مسواک زدن رو بگیم پس اصلا نگران نباشید!

مراحل مسواک زدن صحیح و اصولی رو بدون!

1-مسواک رو با کمی آب مرطوب کنید تا نرمتر بشه. به اندازه یک نخود سبز، خمیر دندان روی مسواک بمالید.
2-مسواک رو با زاویه ۴۵ درجه در مرز لثه و دندان بزارید و با ملایمت دندانها رو از لثه به سمت لبه دندان، با حرکات جارویی یا چرخشی مسواک تمیز کنید.
3-ترتیبی در مسواک زدن در نظر بگیرید که فراموش نکنید کدام دندانها رو مسواک زدید. مثلا از دندانهای جلو به سمت چپ برید و بعد به راست برید یا هر ترتیب دیگه ای که دوست دارید رو انتخاب کنید.
4-اول از همه سطح بیرونی دندانها، دوم سطح داخلی دندان ها، سوم سطح جونده دندان ها رو تمیز کنید.
5-زبانتون هم با مسواک تمیز کنید تا ذرات و باکتریهای چسبیده به آن پاک بشه.
5-بقیه ی خمیر دندان، بزاق و آب دهان رو بیرون بریزید.
6-چند دقیقه بعد، دهان رو با آب سرد شست و شو بدین.

مراحل مسواک زدن برای اشخاص ارتودونسی

مراحل مسواک زدن صحیح

مراحل مسواک زدن صحیح

مسواک زدن با براکت ارتودنسی چه مراحلی داره؟

1-اگر حلقه کشی به براکت متصل هست، اون رو بردارید. هر بخش جدا شدنی براکت رو در بیارید. اون ها رو بشویید و جای تمیزی قرار بدین تا بعد از مسواک زدن دوباره به براکت وصل کنید.
2-مسواک و خمیر دندان رو از قبل آماده کنید.توجه داشته باشید شما باید از مسواک مخصوص ارتودنسی استفاده کنید.
3-با دقت اطراف براکت و زیر سیم ارتودنسی رو تمیز کنید.
4-سیم ارتودنسی رو تمیز کنید تا همه ذرات غذا و پلاک چسبیده به اون پاک بشه.
5-دندان هاتون رو به ترتیب مسواک بزنید.
6-زبانتون هم حتما مسواک بزنید.
7- بقیه ی خمیر دندان و آب رو بیرون بریزد.
8-در آینه دندانها رو نگاه کنید تا مطمئن بشید همه تمیز شده. 9-چند دقیقه بعد، دهانتون رو با آب شستشو بدین.

با براکت ارتودنسی چگونه مسواک بزنم؟
افرادی که ارتودنسی دارن براشون سواله که پس روش صحیح مسواک زدن برای ما چی میتونه باشه؟ نگران این موضوع نباشید ما اینجاییم که به شما آموزش اصولی رو بدیم. مسواک زدن با براکت ارتودنسی هم تقریبا شبیه مسواک زدن معمولیه اما فقط چند مرحله بیشتر داره.

سوالات متداول:

چه نوع خمیر دندانی برای مسواک زدن بهتره؟
در انتخاب خمیر دندان، فلوراید اهمیت داره. روی خمیر دندان رو بخونید تا بفهمید چقدر فلوراید داره.

افراد بزرگسال خمیر دندان حاوی حداقل ۱۳۵۰ بخش فلوراید در هر میلیون (پی پی ام) باید مصرف کنند. کودکان نیازی به مصرف خمیر دندان مخصوص کودکان ندارند. همه کودکان میتونن از خمیر دندان خانوادگی استفاده کنند به شرطی که بیشتر از ۱۳۵۰ تا ۱۵۰۰ پی پی ام فلوراید نداشته باشه.
نکته ای که باید توجه کرد اینه که کودکان زیر شش سال که پوسیدگی دندان ندارن میتونن از خمیر دندان کودکان استفاده کنن اما مطمئن بشید مقدار فلوراید اون حداقل ۱۰۰۰ پی پی ام باشه.
برای کودکان زیر سه سال باید تنها به اندازه یک دانه برنج، خمیر دندان روی مسواک بمالید. اندازه خمیر دندان برای کودکان سه تا شش ساله به اندازه یک نخود سبز هست.

چگونه مسواک بزنم

چگونه مسواک بزنم

چند بار در روز باید مسواک زد؟
برای همه ی ما سواله که چند بار باید مسواک بزنیم تا از عفونت لثه و دندان جلوگیری کنیم جالبه بدونید شما کافیه دوبار در روز مسواک بزنید یک بار شب، یک بار روز اما هر بار مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشه پس اگر سلامت دندان هات مهمه باید صبر و حوصله داشته باشی و مراحل مسواک زدن رو رعایت کنید.

چه نوع مسواکی باید انتخاب کنم؟
مسواک ها انواع مختلفی داره و اینکه کدوم مدل مسواک مناسب دندان های شما هست نکته ی مهم و ضروریه. برای افراد بزرگسال، مسواکی که سر کوچک و موهای متراکم دار مناسب هست. موهای مسواک اگر با زاویه های مختلف باشه و ترکیبی از موهای بلند و کوتاه هم باشه بهتره از نوع مسواک، نرم (soft) استفاده کنید تا موهای مسواک راحت خم بشه و بتونید زیر لثه ها و زاویه های دیگه رو تمیز کنید. برای خرید مسواک برقی می توانید به سایت درمان شو مراجعه کنید.

چه زمانی باید مسواک رو عوض کنیم؟
انتخاب یک مسواک خوب اهمیت زیادی داره اما موضوع مهم عوض کردن مسواک هست. هنگامی که موهای مسواک تغییر شکل میده (احتمالا با کج شدن یا تغییر رنگ متوجه استهلاک اون میشید) دیگه دندانها رو خوب تمیز نمی کنه. معمولا هر سه تا چهار ماه یک بار، مسواک باید عوض بشه .دقت داشته باشید مسواک رو همیشه جایی بزارید که در معرض جریان هوا قرار داشته باشه و خشک بشه تا قارچ و باکتریها در اون رشد نکنند.

چه نکاتی رو برای مسواک زدن باید رعایت کنیم؟

روش صحیح مسواک زدن، به اندازه دفعات مسواک زدن اهمیت داره.  باید ممطئن بشید همه سطوح دندان رو به خوبی تمیز کردین. همونطور که گفته شد حداقل دو دقیقه برای مسواک زدن دندانها وقت لازمه. سطوح داخلی و بیرونی و سطح جونده دندانها رو فراموش نکنید.

لازمه که از دهانشویه استفاده کنم؟
سوالیه که برای همه پیش میاد و جالبی موضوع اینجاست باید گفت: درسته که دهانشویه مواد فلوراید داره و  به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می کنه، اما نباید دهانشویه رو بلافاصله بعد از مسواک زدن استفاده کنید چون در این صورت، فلوراید خمیر دندان که روی دندانها باقی ماند، شسته میشه.

سخن آخر:

اگر سلامت دهان و دندان و خصوصا لثه ها برای شما و یا فرزندتون مهمه  مراحل مسواک زدن اصولی رو فراموش نکنید. در روز حداقل دوبار به مدت دو دقیقه برای دندان های زیباتون وقت بزارید تا همیشه دندان های سفید و بدون آسیب دیدگی داشته باشید.در استفاده از مسواک و خمیر دادن هم باید دقت زیادی داشته باشید مسواک سخت (hard) به دندان و لثه آسیب میزنه شما باید از مسواک (soft) استفاده کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *